Zespoły orzekające
Zespoły orzekające działające w naszej Poradni wydają orzeczenia o potrzebie:
- kształcenia specjalnego (KS),
- indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (IN),
- indywidualnego nauczania (IN),
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (ZRW)
oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD).
Skład zespołów orzekających
W skład zespołu wchodzą: przewodniczący zespołu, psycholog, pedagog, lekarz, inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
- na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia (wyznaczeni przez dyrektora):
- nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
- asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy
- pomoc nauczyciela,
- asystent edukacji romskiej
- na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista
Rejonizacja
Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania naszej Poradni.
W przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nie korzystają z wychowania przedszkolnego, oraz dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, orzeczenia KS, IN, ZRW i opinie WWRD wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania tych dzieci.
W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących wydaje Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna TOP (ul. Raszyńska 8/10 w Warszawie).
Orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera nasza Poradnia wydaje dla dzieci i uczniów z rejonu działania własnego oraz rejonu działania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 (ul. Felińskiego 15).
| dziecko / uczeń nie chodzi do żadnej placówki | dziecko / uczeń chodzi do | uczeń zakończył naukę w szkole ponadpodstawowej, rozpoczął studia lub pracę zawodową |
żłobka | przedszkola | szkoły podstawowej | szkoły ponadpodstawowej |
kryterium rejonizacji | miejsce zamieszkania | miejsce zamieszkania | miejsce pobierania nauki (adres siedziby placówki) | brak możliwości przyjęcia - poradnie p-p zajmują się uczniami do ukończenia nauki w szkole ponadpodstawowej (pomocy należy szukać w placówkach Systemu Opieki Zdrowotnej np. Poradniach Zdrowia Psychicznego) |
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017 nr 0 poz. 1743 2017.09.15).